17 dec Élet egy nemzetközi iskolában, külföldön

Ezzel a nagyon hosszú bejegyzéssel jelentkezem Prágából. Szeptemberben az egész család ideköltözött, élvezzük a külföldi léttel kapcsolatos kihívásokat. Most azonban nem a prágai munkákról szeretnék írni, hanem az itteni iskoláról. Magániskola, tehát azért Prágában nem ez az általános.

The Prague British School logoCsaláddal költöztünk ki, a gyerekek a The Prague British School-ba járnak. Érdemes kicsit foglalkozni ezzel az iskolával, az iskola életével, mert tanulságos. Nem szeretnék összehasonlításokat tenni a magyar helyzettel, szerintem nem is lehet. Nagyon mások a lehetőségek, ami persze adódik a magániskola létből is. A gyerekek nagyon jól érzik magukat, nincs stressz, nincs nyomás. Ez hatalmas pozitívum. Nézzük hogyan telnek a mindennapok.

Az iskola reggel 8.30-tól délután 3-ig tart. Utána is lehet bent maradni, vagy egy klubba jár a gyerek, ami 4-ig tart, vagy be lehet fizetni napközibe (extra time), ahol kicsit foglalkoznak még vele, játszanak. A napközi legfeljebb este 6-ig tart. Ha valaki nem tud a gyerekért menni hatig, akkor megéri, mert úgy olcsóbb, mint egy bébiszitter. Nem tanulnak itt, csak ha muszáj. Játék van, foglalkozások.

EgyenruhaAz iskola a brit tanrendet viszi, hiszen ez egy brit iskola. A brit követelmények alapján tanítanak, és igazodnak az ottani szabályokhoz. És ez nagyon jónak tűnik. A fő tárgyak a matematika és az angol. Ezek egészülnek ki egyéb fontos tárgyakkal, mint a tesi, ami hetente két alkalommal van, eléggé jól felszerelt tornatermekben vagy az iskola egyik sportpályáján. Viszik úszni is a gyerekeket, az iskola saját buszával egy nem túl távoli uszodába. Az egyik tesi óra az alsós osztályok felének ezzel telik. Januártól az osztályok másik fele vesz részt úszáson, tehát mindenkinek lesz az évben úszásfoglalkozás.

Van egy IPC nevű “óra” is, amely projektmunkát, nagyobb, a félév felét, harmadát átölelő témafeldolgozást jelent. Ez évfolyamonként és osztályonként is különböző lehet. Multidiszciplinárisan dolgozzák fel a választott témát. Kisebbeknél egyszerűbb, nagyobbaknál elvontabb témák vannak, de mindig olyan, amely feldolgozásához sokféle képesség használata szükséges. Tanulnak, feldolgoznak, készítenek, megbeszélnek. Talán ezek lehetnek a kulcsszavak. Ilyen téma volt például a negyedikeseknél a dzsungel az év elején. Sokat tanultak az esőerdőről. Átalakították a termet, úgy hogy feltettek egy halászhálót a plafonra, amire a gyerekek készítette (papír) esőerdő elemeket aggattak. Bemenve a terembe tényleg egy dzsungelben érezhetted magad. A félév felében ilyen volt a terem. Rajzoltak, festettek, vágtak, varrtak, stb, hogy kialakuljon mindez. Közben nagyon sokat beszélgettek a dzsungelről, megtanulták az esőerdő szintjeit, milyen növények, milyen állatok élnek ott, milyen összefüggésben egymással. Sokan projekteket készítettek, amely valójában prezentációkat jelent. Ezen akár több hétig is dolgoznak a gyerekek, sokszor összefogva, együtt készítenek ilyet, majd előadják a többieknek. Ha olyan a téma, szerveznek kirándulásokat is. Ilyen volt, amikor a harmadikosok elmentek egy vezetett túrára a Vaclav Havel repülőtérre. “Gate to the World” volt az aktuális téma. Még egy példát engedjetek meg. A negyedikesek második IPC-je a világűr és a bolygók voltak. Az egyik alkalommal kimentek a folyosóra és különböző méretű, gömb alakú tárgyakkal (galacsinok, üveggolyók, strandlabdák, stb) szépen kimérték (nagyjából) méretarányosan a naprendszer bolygóinak a távolságát. Elhelyezték a bolygókat és fel tudták mérni az egymáshoz viszonyított helyüket. Másként ez nem nagyon megy, talán csak az asztrofizikusok értik amúgy a való életben meglévő távolságokat. Egy ilyen szemléltetés nagyon sokat számít, gondolom nem kell magyarázni.

Vannak még zeneórák is. Hangszerekkel és zeneteremmel. Nincsenek elzárva a hangszerektől a gyerekek, kapják a kezükbe az ukulelét és pengetnek, ismerkednek. Nem Kodály-módszer, kétségtelen. Az iskola tele van egyéb lehetőségekkel. Vannak a klubok, amelyeket nem kötelezően, minden gyerek az érdeklődésének megfelelően választhat. Ezek délutánonként vannak, 3-4-ig. Olyanok mint művészet, kreatív művészet, floorball, karate, balett, zene, filmklub, kreatív írás, természettudományos klub, stb. Itt is a szórakozás a fő, nem kell nagy szakmai színvonalat elképzelni.

Minden hónapban van egy kulcsszó, amely fontos része lesz a hónapnak. Ilyenek, mint együttműködés, vagy komolyság. Erre kifejezetten figyelnek az adott hónapban és folyamatosan találkoznak ezekkel a fogalmakkal a gyerekek. Ki van írva mindenhová, a tanárok hangsúlyozzák, beépítik az órai munkába őket. A hónap végére még az is megérti, hogy mit is akar jelenteni, aki próbálja kizárni magából. Minderre ráerősít az ASSEMBLY. Csupa nagy betűvel. Egy igen fontos része az iskola életének. Amolyan célkijelölés, megbeszélés, dzsembori. Minden héten tartanak assembly-t, amelyen összegyűlnek a gyerekek a kis tornateremben (bocsának, cinikus leszek – ahová befér az egész alsó tagozat és figyelem: van még bőven hely az érdeklődő szülőknek is). Itt ha hónap eleje van megbeszélik az új kulcsszót. Nem csak megbeszélik, hanem játékos feladatokkal el is játsszák azt. Az együttműködést például úgy, hogy kapott az egyik gyerek egy hatalmas nyelű kiskanalat, amelyen két Smarties volt rajta. Olyan hosszú volt a kanál nyele, hogy nem volt képes a szájához tartani. Ki kellett találni, hogyan ehetné meg mégis a cukorkákat. Persze, hogy az együttműködés segített. Egy másik gyerek segítségével már nagyon könnyű volt a feladat megoldása. Tehát itt nem nagy dolgokra kell gondolni, hanem apró, de nagyon látványos dolgokra.

AssemblyAz assembly-k alkalmával minden héten oklevelet osztanak, az aktuálisan legjobban teljesítő gyereknek. Minden osztály tanítója kiáll és kihívja az általa választott gyerkőcöt és nyilvánosan megdicséri őt. Csak jókat mond, nagyon büszkék a jutalmazott gyerekek. Az okleveleket a faliújságra is kiteszik, egy héten át bárki megnézheti. Olyan pozitív visszacsatolás ez, amely tényleg arra sarkalja a gyerekeket, hogy odafigyeljenek a teljesítményükre. A legfontosabb, hogy szánnak időt ezekre a rendezvényekre az iskolában, készülnek rá és elvárják a gyerekektől is a legnagyobb odafigyelést. Szerintem ez adja a legtöbbet hozzá a mindennapokhoz.School Award oklevél

Fontos, hogy nem feltétlenül tanulmányi eredmény határozza meg a legjobbat. Sokkal inkább azt figyelik a tanárok, hogyan halad valaki. Milyen az attitűdje, esetleg ha valamiben, amiben eddig nem volt túl jó, sokat változik. Olyanokért kapnak oklevelet és dicséretet, hogy sokat segít társainak, együttműködően játszik a szünetben, rendesen viselkedik az étkezőben, stb. Ugye ezek nem szorosan a teljesítményhez tartoznak. Mégis fontosak, és a dicséret a pozitív változásnak szól.

Sok olyan gyerek kerül az iskolába, aki nem beszél angolul, amikor kezd. Van olyan is, aki semmit, még egy hello-t sem. Az ilyen gyerekek segítésére külön program van, EAL-nek hívják. Ez egy angol intenzív kurzus, egészen az alapoktól. Az EAL-es gyerekeket, akár óra közben is elviszik és külön foglalkoznak velük, szintjüknek megfelelően. A fiam egy 3 fős csoportba jár, a lányom egyedül alkot csoportot. A semmi angol tudás után három hónap alatt önállóan kommunikálnak és többé-kevésbé megértetik magukat a társaikkal. A fiam már projektet is készített angolul.

Házi feladatot egy hétre kapnak. Saját maguk osztják be, hogy milyen ütemben dolgoznak rajta, a lényeg, hogy a megadott napra készen kell lenni vele. Hol könnyebb, hol összetettebb feladatok vannak. Ezek egészülnek ki a jórészt napi EAL feladatokkal.

A matematika oktatás során egy-egy probléma megoldására többféle módszert is tanulnak a gyerekek. A feladatok sokszor olyanok, hogy különféle módszer szerint kell elvégezni nagyon hasonló számításokat. Sok módszer nagyon új volt nekem is, némelyik megértésével szenvedtem nagyon, de rettentő izgalmas, hogy hányféleképpen lehet összeadni, kivonni számokat. Aztán a gyerek ráérez az egyik módszerre és onnan megy minden, mint a karikacsapás.

Fontos az iskolában a minőségbiztosítás. A legjobb minőséget pedig tudásmegosztással lehet elérni. Minden évfolyamnak van vezető tanára, aki összefogja a többieket és kérdés esetén meghatározza, hogy milyen pedagógiát is alkalmazzanak. Sokszor menet közben változnak a módszerek és a félév felénél váltanak. Nagyon gyors az alkalmazkodás. A tanárok kérdeznek egymástól, és segítik egymást. Van olyan, hogy összevonnak két osztályt és egy témát együtt beszélnek meg.

ISI Excellence díjEnnek a minőségbiztosításnak is hála az iskola idén elnyerte a Kíválóság díjat az összes hét kategóriában. A világ minden részén megtalálható brit iskolák ellenőrző szervezete jár mindenhová és egy komoly minősítési folyamat során értékeli az iskolákat. Ez a minősítés a helyszínen történik és legalább egy hetet vesz igénybe. Kérdezik a szülőket, a gyerekeket, mindenkit.

Az iskola saját minőségbiztosítási eljárása során, a tanárok látogatják egymás óráit és átveszik egymástól a legjobb gyakorlatokat. “Jelentést írnak arról, hogy mi tetszett nekik a másik tanár óráján és mi volt az, amit másként csinálnának. A vezetők sokszor meglepetésszerűen ülnek be egy-egy órára. Mindig értékelés a vége az ilyen látogatásoknak.

Nagyon odafigyelnek a gyerekek véleményére. Sokszor fordul elő olyan, hogy behívnak egy-két gyereket az igazgatóhoz, és beszélgetnek velük kicsit. Behívnak egy nagyon jó képességű gyereket, egy átlagost és egy gyengébbet is. Megkérdik hogy érzi magát, min változtatna, ha tudna, milyen a viszonya a tanárral. Kicsit csodálkoztam ezen, hiszen egy ilyen helyzetben mit is mondhatna a gyerek az igazgató előtt. Egy kis dzsúz, keksz, ropi és a gyerek beszél, mint a katonatiszt. Ja igen, nagyon fontos, hogy az igazgató inkább barát itt. Minden reggel várja a gyerekeket a bejáratnál, nevükön köszönti őket (ide szerintem olyan 300 gyerek járhat az alsóba), játszik velük. Tényleg elképesztő. Sokszor a gyerek anyanyelvén köszön és mond pár szót. Na ettől azért eléggé készen vannak a kölkök.

El kell mondani, hogy egy osztályban legalább két tanár van, de alkalmanként akár három is. Van egy tanár és egy segítő tanár. Az osztályok nagyon jól felszereltek, mindenütt van digitális tábla és számítógép. A gyerekek sokszor csoportban dolgoznak. Ezek a csoportok folyamatosan változnak, lehet differenciálni. Nem feltétlen füzetben zaljik a munka. Van olyan gyerek, aki számítógépen dolgozik, vagy egyszerű fehér palatáblán, de választhatja a papírt is.

Nagyon jól ellátottak interaktív feladatokkal. Minden brit iskola nagyon jól ellátott, hiszen az ottani SDT-t (vagy ma már okosportált) a BBC üzemelteti. Itt lehet elérni bárkinek, érdemes megnézni az ott lévő anyagokat: http://www.bbc.co.uk/education

Otthonra is kapnak a gyerekek hozzáférést mindenféle érdekes oldalakhoz, ezeket most csak sorolom, külön poszt lesz majd róluk, mert nagyon érdekesek. Persze mindez otthonról is elérhető bárkinek.

Mathletics – matematika tanulást segítő alkalmazás, online versennyel. Fantasztikus

ReadingEggs – angol és olvasás tanulást segítő alkalmazás, sok játékkal.

Spellingcity – betűzést és angol szavak kiejtését és leírásának tanulását segítő alkalmazás

A szülői lét is elképesztő itt. Nagyon sok program van, amin részt lehet venni. Néha talán egy kicsit sok is. Vannak nemzetközi reggelik, minden hónapban egy nemzet képviseli magát. A szülők összeállnak és az adott nemzetre jellemző reggelit készítenek, amelyre meghívják a többi szülőt. Nem kell nagy dologra gondolni, apróságok. 15-25 szülő szokott részt venni ezeken és mindig van valaki az iskola vezetői közül is. Ez kötetlen beszélgetési lehetőség a többi szülővel. Nem mintha nem lenne egyébként rá lehetőség. Hiszen tanulás után is lehet maradni, szülői felügyelettel használhatják a gyerekek a az udvart, a sportpályákat és játszóteret. A szülők persze ilyenkor értelemszerűen találkoznak, dumálnak. Akárcsak otthon egy játszótéren.

Vannak teapartik a vezetőkkel, ahol kíváncsiak a szülők véleményére, javaslataira. Van külön szülői szoba, ahová adott esetben be lehet vonulni, pihenni, akár dolgozni is.

Az ünnepeket ünnepeljük az iskolában is. Sok a rendezvény, és nagyon profik. A Fireworks night-on például olyan program és tűzijáték volt, amelyet bármely vidéki magyar nagyváros megirigyelhet augusztus huszadikára.

Tűzijáték a Fireworks night-on

HalloweenElőkészületek a karácsonyi rendezvényre

 

 

 

 

Nagyon hosszú lett ez a poszt, aki végigolvasta annak köszönöm, valahogy úgy érzem csak pici szeletét és eléggé általános szeletét tudtam bemutatni az iskolai életnek. Jelentkezem még hasonló írásokkal, amelyek egy-egy területet tárgyalnak, kicsit mélyebben, részletesebben.