05 feb Mobile learning koncepció és minta az IMS Magyarország Kft-nek.

A projekt bemutatása

2014 tavaszán és nyarán egy rettentő érdekes és előremutató projektet csináltunk az IMS Magyarországgal közösen. Gombos Zsolt megkeresett azzal, hogy szeretnének bolti eladóknak országszerte képzéseket nyújtani, elektronikus formában. Pár héten keresztül, heti 1-2 alkalommal beszélgettünk először a megoldási lehetőségekről. Gyorsan kiderült, hogy a boltok nincsenek felszerelve a megfelelő infrastruktúrával, nincs elegendő számítógép, sokszor még az internetelérés sem teljesen megoldott. Gyorsan jött az ötlet, hogy használjunk táblagépeket az információ, a tananyag átadására. Ettől a ponttól már mobil fejlesztésről beszélhetünk. A projekt legfőbb célja a koncepció kialakítása és egy minta tananyag elkészítése volt.

Ötletelés, kutatás

Első körben a célt, és a lehetőségeket mértük fel. Olcsó eszközben kellett gondolkodni, de olyanban, amely azért megbízhatóan és lehetőség szerint akadozás mentesen működik. Megállapodtunk, hogy egy 10″-os Samsung tablet lesz a tesztkészülék és ha beválik, majdan a javasolt készülék is.

Végeztünk egy kis kutatást is a témában. Kerestünk olyan fejlesztőket, akik már készítettek tananyagot tabletre, vagy van valamilyen mobile-learning (-nek mondott) megoldásuk. Helyenként felvillantottak érdekes lehetőségeket, de azt tapasztaltuk, hogy vagy túl sok az, amit kínálni tudnak és a mi célcsoportunk nehezen tudná kezelni az alkalmazásokat, vagy egyszerűen semmi pluszt nem ad a monitoros megjelenéshez, ami miatt a tableten könnyebben, jobban kezelhető tananyag lenne. Maradtunk a gondolkodásnál. A tananyag szerzőkkel beszélgetve, közösen kialakítottunk egy audiovizuális koncepciót. Ennek lényege, hogy nagyon egyszerű vizuális megjelenéssel és hanggal kísérve juttatjuk el az ismeretanyagot.

Vizuális koncepció

A tervezés során megállapodtunk abban, hogy olyan vizuális megjelenést készítünk, amely használja a bulvármédiában alkalmazott eszközöket. Az írott tartalmat nagy kiemelésekkel és főcímszerű ábrázolással tesszük hangsúlyossá. Ez persze azt is jelenti, hogy nincs lehetőség hosszú szövegek megjelenítésére. A koncepció részeként karaktertervek és képernyőtervek készültek.

IMS mobile learning projekt karaktertervek

Alapvetően a viszonylag drámai megjelenést, a rajzolt karakterek és szituációk oldják, teszik barátságosabbá. A karakterek természetesen a boltban jelenlévő különböző szereplőket ábrázolják, a boltvezetőtől (Szomszédok- Bandi bácsi), az idősebb, tapasztalt boltos asszonyon át a tanulókig, vevőkig.

Maga az elkészült képernyőkép pedig ilyen lett:

 

Tananyag képernyő minta

  • Erős kontraszttal és nagy kiemelésekkel dolgoztunk.
  • A legfontosabb ismereteket megjelenítettük szövegként.
  • Konzekvensen használtuk a színeket a témához kapcsolódóan.
  • Ahol lehetséges volt, ott “oldottuk a feszültséget” a rajzokkal, szituációkkal.

Tudás átadás legfontosabb elemei

Természetesen az nagyon kevés lett volna, ha ily módon akarjuk a tudást a fejekbe nyomni. A vizuális megjelenés kiegészül hanggal, egyfajta narrációval. A slide váltásokkal elindul egy programozott narráció, amely tömören, röviden elmondja a tudnivalókat. Ezek rövid, egyszerűen fogalmazott mondatok, amelyek képernyőnként nem többek 2-3 mondatnál.

A hangzó szövegeket stúdióban, színésszel mondattuk fel, így ez maga is garantál egy élményt a tanulás során. Érdekes volt, hogy a színész (hang) keresés közben felmerültek olyan szempontok is, hogy a célcsoportnak ismert és szeretett színészt kell találni egy ismeretlen hang helyett. Úgy gondoljuk így sokkal nagyobb kedvvel és jobb hangulattal tanulnak a tanulók. A pilot során egy amatőr hangot használtunk, a végső választást már nem követtem figyelemmel, így nem tudom ki lett az-az egy-két hang, aki a tananyagokat narrálja.

Technológia

Ennek a projektnek az egyik legfontosabb célja, hogy összevessünk olyan technológiákat, amelyek megadják a lehetőségét egy ilyen tananyag elkészítésének és a lehető legkevesebb kompromisszumot követelik meg. Nagyon fontos cél volt, hogy olyan megoldást találjunk, amely jól leírható, sztenderdizálható, hogy egy későbben verbuvált fejlesztő csapat, gyorsan, szakmányban tudja készíteni a hasonló felépítésű tananyagcsomagokat.

Három megoldás kipróbálása mellett döntöttünk.

  1. Articulate Storyline
  2. Adobe Captivate
  3. Adobe Edge

Mindhárom fejlesztőeszközzel elkészült a Banán című tananyag és összevetettük az eszközök lehetőségeit. Kimenetként minden esetben HTML5 állományt, csomagot határoztunk meg. A Flash nem jöhetett szóba a végeszköz miatt, így mindent meg kellett tudni oldani HTML5-ben.

Minden eszközből az elérhető legfrissebb verziót használtuk. Szerencsénkre éppen a projekt idején, vagy talán kicsit előtte jöttek ki azok a verziók, amelyek azt ígérték, hogy minden eszköz tud magából megfelelő minőségben HTML5 kimenetet generálni.

Tapasztalataink szerint mindhárom eszközzel el lehetett végezni a kitűzött feladatokat. Különbségek azonban voltak.

A legjobb eredményt véleményem szerint az Adobe Edge-el lehet elérni. Nagyon jól szerkeszthető vele a tartalom, tökéletesen, pixelre igazítható minden és pontosan azt a megjelenést hozza, amit a grafikus tervezett. Hátránya, hogy komolyabb szakértelem és gyakorlat kell a használatához és megfelelő kompetencia, hogy mindent ki tudjon hozni belőle a fejlesztő. Ma nehéz találni itthon több olyan fejlesztőt, aki tudja kezelni és hajlandó is ilyen feladatokkal foglalkozni.

A Captivate és az Articulate nagyjából ugyanazt a minőséget hozta. Itt már voltak problémák az igazítással, a megjelenéssel, a betűk használatával és nem egyszer komolynak tűmő kompromisszumokat is kellett kötni, ahhoz, hogy a mozgásokat és funkciókat maradéktalanul meg lehessen valósítani. Sok beépített elemet tartalmaz, melyek jól használhatóak, de használatukhoz át kellett szabni a grafikai terveket. Azt gondolom, ezek a változtatások nem tettek jót a tananyagnak, de elviselhetők azért a kényelemért, amit az eszközök adnak. Ideális lenne, ha időben és pénzben is lenne annyi lehetőség, hogy az Edge-et használják a fejlesztők, de az látható volt viszonylag hamar, hogy ezt nem tudjuk megoldani.

A választás végül a Captivate-re esett. Ezzel kicsit gyorsabban lehet dolgozni, mint az Articulate-tel. Jól leírhatók a folyamatok és külső állományokkal is lehet dolgozni.

Ennek megfelelően némileg átalakításra kerültek a grafikai tervek is. Az animációk elkészítéséhez továbbra is az Edge-et használtuk, illetve a földrajzi helyeket bemutató videók a Google Earth Pro verziójával készültek.

Összefoglalás

Elkészítettünk tehát egy tananyag fejlesztési guide-ot és módszertant a további hasonló jellegű projektekre. Elkészültek a képernyőtervek, a vizuális koncepció és elkészültek a minta tananyagok is. Kialakítottuk a külső elemek sztenderd elvárásait, megvalósításuk módját. Gyakorlatilag lokál szabványokat alkottunk.

Meghatároztuk, hogy milyen kompetenciákkal kell rendelkeznie egy olyan fejlesztőcsapatnak, amely nagy tömegben és gyorsan tud hasonló tananyagokat előállítani. Lefektettük a tananyagfejlesztés alapjait.

Büszke vagyok erre a projektre, mert új technológiákkal és megoldásokkal dolgoztunk. Újfajta látásmóddal kellett a feladathoz állnunk. Nagyon örülök, hogy olyan megrendelőnk volt, aki képes volt nagyon aktívan együttműködni velünk és felismerte, hogy az elején befektetett munka alapozza meg a tömeges gyártás (nagyjából 80 tananyag készül majd el hamarosan) lehetőségét.

Jenei Zsolt blogján írt egy bejegyzést erről a fejlesztésről – fejlesztői szemmel.

A projektben Szalay Györgyel, Zubonyai Csabával és Fekete Róberttel dolgoztam együtt, közösen.