24 feb Moodle 2.4 beállítások egy projekt során

A Samling Solution Consultinggal megkezdtünk egy új együttműködést a Hankook projekt mellett, amelynek keretében nekiugrottunk az “új” Moodle-nek. Jelenleg éppen a 2.4-es Moodle a legfrissebb, így azt választottuk a projektben a tréningek kiegészítésére szolgáló e-learning tananyagok és támogatás rendszerének.

Itt most egy eléggé hosszú poszt következik, csak bevállalósak olvassanak tovább.

Telepítés, testreszabás

A rendszer virtuális szerver környezetben fut, a felhasználók száma és a felhasználás módja, volumene nem is igényel dedikált szervert, így ezt a költséghatékony megoldást választottuk. A Moodle telepítése egyszerű és a várakozásoknak megfelelően minden probléma nélkül ment. A testreszabás során azonban oda kell figyelni pár dologra. Az alább leírtak 2.4-es Moodle beállításaira vonatkoznak, elképzelhető, hogy már korábbi 2.x-es rendszerekben is megvoltak ezek, de mi most találkoztunk velük először.

Samling_nyito

A testreszabást a layout kialakításával kezdtük. Jó tudni, hogy ha bármit szeretnék egy témán változtatni, akkor mindenképpen pipáljuk be a 

Portáladminisztráció > Megjelenés > Stílusok > Stílusbeállítások részben a Stílustervező üzemmódot (themedesignermode)

Ugyanis a Moodle rendelkezik egy belső gyorsítótárral (cache), amely tartalmazza a megjelenéshez szükséges képeket, a nyelvi fájl bejegyzéseit, és egy csomó mindent. Mindez azért fontos, mert simán eltölthetünk pár órát azzal, hogy keresgéljük, hogy miért nem változik semmi a layoutban, mikor a fél css-t átírtuk már. Néhány órás hajtépés után rájövünk, hogy a fenti pipa nincs bekattintva és ha ezt megtesszük, már láthatjuk is a változtatásokat.

Ha végeztünk a megjelenés variálásával vegyük ki a pipát újra, gyorsabb lesz az oldalak generálása.

A nyelvi fájllal is szórakozhatunk kicsit. Jó lehetőséget ad a Moodle erre, mert definiálhatunk egy csak általunk használt nyelvi fájlt hu_local néven. Ebbe csak azokat a bejegyzéseket tegyük bele, amelyeket az eredeti rendszerhez képest meg akarunk változtatni. Ha például ki szeretnénk cserélni a felhasználó mezői közt szereplő Azonosító (idnumber) mezőt, mondjuk Neptun-kód mezőre, akkor azt érdemes a local nyelvi fájlba beírni. A nyelvi fájl a 1.9-hez képest átkerült a moodle-data könyvtárba, ezt érdemes tudni, mert van a moodle könyvtárban is, de ott csak a default english.

Míg el nem felejtem, itt is csak cache ürítés után lépnek életbe a változtatások.

Portáladminisztráció > Fejlesztés > Az összes gyorsítótár kiürítése

A nyelvi fájl és a layout testre szabása után természetesen a beállításokat kellett gatyába rázni. Itt nagy izgalom nincs, ha semmi különöset nem szeretnénk a rendszerben. Szépen végig kell menni az adminisztrációs menün és a saját igényeink szerint megtenni a beállításokat.

Ebben a projektben azonban az eddigiektől eltérően volt pár olyan kérés, amelyhez az alap beállításokat is itt kell megtennünk. Szépen nézzük sorba őket, hiszen ez a poszt számomra egy tudásbázis cikként is működik.

Alaptól eltérő beállítások

Szükség volt arra, hogy a rendszerben lévő minden felhasználó elérje a többi felhasználó felvitt kapcsolati- és egyéb adatait. Talán ezt úgy lehetne megfogalmazni, hogy a rendszer működjön a képzésben résztvevők telefonkönyveként is.

Ezt a funkciót a Résztvevők lehetőséggel oldottuk meg, kikerült egy Blokk oldalra, amely a résztvevőket tartlamazza. Ez listázza a hitelesített felhasználókat (ők azok, akik felhasználónévvel/jelszóval lépnek a rendszerbe). 

Alapértelemezésben azonban nem látható minden mező mindenki számára a felhasználók listázása során. Több helyen is hozzá kell nyúlni a default értékekhez, hogy a megfelelő eredményt érjük el.

Portáladminisztráció > Felhasználók > Engedélyek > Szerepek meghatározása

Kezdjük itt. Keressük meg a Hitelesített felhasználó szerepet és a szekesztés ikonra kattintva megkapjuk a jogosultsági listát.

Kattintsuk be bátran  (azaz engedélyezzük) a site:viewuseridentity és a user:viewdetails jogokat. Ez a két kattintás tér el a default beállításoktól. Ennek hatására már látni fogják a felhasználók profiljában beállítható mezőket a résztvevők.

Még egy beállítás szükséges. Ez pedig a 

Portáladminisztráció > Felhasználók > Engedélyek > Felhasználói szabályok

részben érhető el. Itt ha az oldal közepe alá görgetünk egy kicsit, lesz egy rész:

Felhasználó kilétének megjelenítése (showuseridentity)

Na itt kattintgassuk be azokat a mezőket, amelyeket meg is szeretnénk jeleníteni a felhasználói listában.

Globális csoportok

Van még jóság az új Moodle-ben. Ez pedig a globális csoportok.

 A Globális csoportokat COHORT néven kezeli a rendszer. Azért szeretjük őket, mert lehetőséget adnak arra, hogy a rendszerben lévő hitelesített felhaználókat egyből valamilyen csoportba rendezzük, amely csoport nem tartozik kurzushoz. 

Azért is jók ezek,mert így azoknál a kurzusoknál, ahol mindenkinek kell hozzáférés, elég csak a Csoportszintű beiratkozást választanunk és kiválasztani a megfelelő globális csoportot. Én minden felhasználót betettem egy globális csoportba és az Általános tájékoztatás kurzust ez a csoport rögtön eléri.

Tanulási előfeltételek beállítása

Na itt jön a komolykodás. Igényként merült fel, hogy mindenki, aki tanulni fog a rendszerben töltsön ki egy “Felnőttképzési adatlap” nevű kérdőívet. Ez tartalmazza majd azokat az adatokat, amelyek szükségesek a felnőttképzési szerződés elkészítéséhez.

Szóval az általános kurzus ezzel az adatlappal kezdődik. A Kérdőív (Feedback) modult használjuk erre. Nem szép, nem annyira jó, de a célnak megfelel. Lehetne szofisztikáltabb, mondjuk többféle jól definiálható formátumú kérdést lehetne feltenni vele, de sajnos ez nincs meg. Jó lenne, ha lenne dátum típus pl. a születési dátumok bekérésére. Az ilyen finomságok azonban itt nem állnak rendelkezésre, úgyhogy kétféle (hosszabb és rövidebb) szövegmezőket definiáltunk. Mivel kötelező adatokról van szó, így minden mezőt (a leánykori név kivételével értelemszerűen) kötelezően kitöltendő mezőként állítottunk be. A kérdőív ezzel kész. Hogyan is kapcsolódik ez most ide? Mert egyszercsak jött az igény, hogy jó lenne, ha a tréning jelentkezéseket csak akkor tudnák megtenni a felhasználók, ha már kitöltötték a kérdőívet. Hoppá, tanulási előfeltételt kell beállítani. Ez kurzuson belül lehetséges, így egy kurzusba kell kerüljön a Kérdőív és a tréningjelentkezések.

A tréningjelentkezések egyszerű válaszlehetőségek. Megadunk 3-4 tréning időpontot, résztvevői szám korlátozással. Ezekre az időpontokra lehet jelentkezni. A felhasználó bejelöli, hogy melyik nap szeretne tréningen részt venni. Ennyire egyszerű.

Ahhoz, hogy ilyen előfeltételt tudjunk beállítani, bizony néhány állítgatásra még szükség van admin szinten.

Ha ez általános, akkor érdemes a kurzus alapbeállításainál már megtenni ezt:

Portáladminisztráció > Kurzusok > A kurzus alapbeállításai 

Itt  menjünk az aljára és A tanuló előmenetele / Teljesítés nyomon követése (moodlecourse | enablecompletion) részben válasszuk a legördülőből a Bekapcsolva…. opciót. Utána még pipálhatjuk A teljesítés nyomon követése a beiratkozással veszi kezdetét (moodlecourse | completionstartonenrol) jelölőnégyzetet (de szép szó ez).

Adminként még be kell kapcsoljuk a 

Portáladminisztráció > További jellemzők 

részben a Teljesítés nyomon követésének bekapcsolása (enablecompletion) pipát. Ezzel megtettük az előkészületeket ahhoz, hogy a tevékenységek nyomon követésével be tudjunk majd állítani a kurzusainkban előfeltételeket.

Most már a tevékenységnél, akár a tanár is be tudja állítani az előfeltételt az alábbi kép szerint:

Samling_felh_felt

Itt látható, hogy beállítottam a tevékenység szerkesztésével az Elérhetőség korlátozása szekcióban egy Tevékenység teljesítési feltételt. Az is beállítható, hogy mit lásson (vagy mit ne lásson) a felhasználó, amíg ezt a feltételt nem teljesíti. 

Ennyire egyszerű, mondjuk nekem hetekig tartott mire megfejtettem ezt az előfeltétel dolgot.

Hamarosan indul élesben a projekt, ha további “különleges” beállításokkal, igényekkel találkozom, új bejegyzéssel jelentkezem.